sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Sinkut

Tätä tekstiä olen jo jonkun aikaa pyöritelly mielessä, nyt on ehkä hyvä hetki kirjoittaa ajatukset ylös.

Minulla on muutama sinkku-kaveri, muutama parisuhteessa elävä. Niitä hyviä ystäviä siis. Jakauma menee varmaan aika tarkkaa 50:50. Sinkku-kavereiltani ensimmäiset kommentit lapsiprojektin pitkittymiseen on olleet "teidät on tarkoitettu saamaan lapsia" ja "teillä on sentään toisenne".

Tiedä kyllä, että meillä on toisemme. Ja parisuhteeni on tällä hetkellä elämäni valo, en voisi olla onnellisemmassa suhteessa! Tarkoittaako tämä siis sitä, että minun kuuluu tuntea syyllisyyttä siitä, että olen ollut jo pitkään hyvässä parisuhteessa ja kaverini eivät? On siis väärin toivoa lasta, kun kavereiltani puuttuu mies rinnaltaan?

Entä miksi kaverini puhuvat kateuden siivittämänä parisuhteestani ja kuitenkin sanovat minulle "en etsi mitään vakavaa suhdetta tällä hetkellä"? Onko tuo lause tehty vain itsensä suojeluun? Kun ei odota liikoja, ei voi pettyä pahasti. Tätä en ymmärrä. Myönnän sen, etten tiedä kokemuksesta miten treffi-maailma pyörii, olen ollut niin kauan omassa suhteessani. En ymmärrä miten voi tavata mielenkiintoisen ihmisen, sellaisen kenen kanssa voisi lähteä edes kahville. Baareissa jokainen mies yrittää iskeä jopa minua, ei vaadi rakettitieteilijää tajuamaan minkä perässä ne miehet juoksee! Mieleeni tulee netti, mutta monet eivät koe sitäkään omaksi vaihtoehdokseen... Vaikeaa.


Vielä kesällä koin ehkä vähän huonoa omatuntoa siitä, että olen parisuhteessa, haluan lapsen ja taas kavereillani ei ole edes miestä. Tai en tiedä oliko se huonoa omatuntoa, häpeää vai koinko itseni tyhmäksi kun puhun lapsihaaveista sinkkukavereilleni? Enhän siis asiasta puhu oikeastaan kenellekään (haluan tämän olevan edelleen salaisuus), mutta jos puhun, en sinkkukavereilleni.

Enää en aio potea huonoa omaatuntoa. Miksi pitäisi? Ei se ole minun vika, että elämässä on näin käynyt. Ja kuten olen huomannut, kyllä se elämä jossain välissä potkii myös takaisin! Ja miksi olisin pahoillani, jos vastaukseksi tulee "en etsi tällä hetkellä mitään vakavaa" ei silloin varmaan etsitä sitä mahdollista tulevaa lasten isää. Olkoonkin itsensä suojelua tai mitä vain, se ei ole ainakaan minun vika!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti