torstai 9. toukokuuta 2013

Asian sisäistäminen

Tuntuupa oudolta. Endometrioosin mahdollisuus on tullut minun mieleen ensimmäisen kerran viime lokakuussa eli yli puoli vuotta sitten. Ensimmäisen polikäynnin jälkeen huokaisin helpotuksesta, kaikki oli kuten pitääkin. Kuitenkin se pieni pelko jäi kytemään takaraivoon. Nyt kun sain diagnoosin, olin kuitenkin jollain tavalla yllättynyt. Enkä vieläkään sisäistä tätä asiaa. En osaa ajatella sitä. "Minulla on sairaus. Sairaus nimeltä endometrioosi." No kai minä sitten olenkin ollut ihan liian terve tähän saakka.

Mutta mikä tämä sairaus sitten on?

Endometrioosi on kohdun limakalvon pesäkesirottumatauti. Endometrioosissa kohdun limakalvon (endometrium) kaltaista kudosta kasvaa kohdun ulkopuolelle esimerkiksi munasarjoihin, munanjohtimiin sekä kohdun, suolen ja virtsarakon pinnoille.

Endometrioosia sairastaa arviolta 5-10 % hedelmällisessä iässä olevista naisista. Kyseessä on yleisyydestään huolimatta erittäin huonosti diagnosoitu sairaus.

Endometrioosi aiheuttaa kroonista kipua, heikentää sitä sairastavan elämänlaatua ja aiheuttaa lapsettomuutta. Endometrioosi on uusiutuva, krooninen sairaus. Lopullista parantavaa hoitoa ei sairauteen ole vielä löytynyt, mutta oireita voidaan hoitaa muun muassa tulehduskipulääkkeillä, hormonilääkkeillä tai leikkauksella.
(Tiedot Endometrioosiyhdistyksen sivuilta täältä.)


Mitä oireita minulla on?

Selkeimmät oireet ovat välivuoto, yhdyntäkivut, kuukautisten aikana kipua ulostaessa sekä tietenkin lapsettomuus.

Minulla on myös vaihtelevasti melko kivulas kuukautisten ensimmäinen päivä, josta kyllä selviän särkylääkkeillä. Lisäksi minulla on todella niukka ja lyhyt kuukautisvuoto.


Pieni tietopaketti auttamaan minua itseäni sisäistämään ja hyväksymään tilanteeni, sekä kaikille teille, jotka ette tiedä mikä endo on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti